Tuesday, July 28, 2009

“Inilah Saya, Anda Siapa?”

“Inilah saya, anda siapa?”

Seorang wartawan bertanya Imam al-Syahid tentang dirinya dan meminta beliau memperkenalkan dirinya sendiri kepada orang ramai. Beliau berkata: “Saya adalah pengembara yang mencari kebenaran. Saya adalah manusia yang mencari erti sebenar kemanusiaan. Saya adalah seorang warganegara yang impikan sebuah negara yang dihormati, merdeka, tenteram dan hidup harmoni di bawah naungan Islam yang murni. Saya hanyalah ibarat seorang yang memahami rahsia hidupnya. Justeru dia berseru: Sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah tuhan sekalian alam, tiada yang mempersekutui-Nya. Inilah yang diperintahkan kepada saya dan saya salah seorang yang menyerahkan diri. Inilah saya, anda pula siapa?”

Hasan al-Banna

Termenung seketika bila memerhati kata-kata Imam Hassan al-Banna, alangkah jauh bezanya antara kita dengan al-Syahid bagaikan langit dan bumi. Jika ditanya kepada remaja-remaja sekarang tentang diri mereka? Yang pasti beraneka jawapan yang akan kita terima.

Diri ini juga berasa terkontang-kanting untuk menjawab persoalan ini jika ditanya sebegini secara spontan. Mampu saja untuk diriku berhipokrit menjawab soalan itu tapi itu bukanlah jalanku untuk melarikan diri.

Malu rasanya diri ini jika kita yang selalu mengikrarkan “ sembahyangku, ibadatku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah tuhan sekalian alam” masih lagi bergelumang dengan maksiat. Sedangkan kita telah berikrar di hadapan Allah s.w.t tapi masih lagi melakukan perkara yang ditegah olehNya.

Memang benar, kita masih lagi lemah. Tetapi, marilah kita sama-sama berusaha untuk mengislahkan diri. Janganlah kita menjadi seperti lalang, bila ditiup ke kanan ia membengkok ke kanan, dan bila ditiup ke kiri, ke kiri pula ia membengkok. Semoga diri yang berkata-kata ini lebih lagi mengambil pengajaran dan iktibar. Wallahuaa`lam.

* Tajuk entry bukanlah menceritakan perihal yang berkata. Tetapi menceritakan perihal al-Syahid Imam Hassan al- Banna.

No comments: