Tuesday, July 27, 2010

Izinkanku Terus Menulis

Hampir setahun setengah aku berada di perantauan menjadi seorang yang dagang. Dagang yang akan sentiasa dagang dan mengharapkan tidak akan berakhir sifat dagang ini. Dua bulan lepas aku nekad tidak mahu menulis sebarang bentuk artikel ataupun jurnal kehidupan mahupun catatan harian, tetapi atas faktor-faktor tertentu aku merasakan aku sudah tersalah memilih jalan.

Barulah sekarang aku sedar dari lamunan itu, segala-galanya akan bermula dengan tulisan. Hanya dengan tulisan segala-galanya akan berubah. Hanya dengan tulisan, jatuh bangun sebuah negara. Hanya dengan tulisan masyarakat akan berubah. Aku ingin ke arah itu walaupun aku masih lagi mentah. Doakan aku.

Biarlah tulisan ini tidak seberapa, namun mungkin ia dapat melatih aku untuk bertatih kembali menaikkan semangatku menceburkan diri dalam bidang penulisan. Tidak dapat tidak, kita perlu buat apa yang kita suka, baru dunia itu menjadi milik kita. Tetapi, dengan syarat haruslah Allah dan rasulnya menjadi panduan.

InsyaAllah, kali ini adalah muqaddimah penulisanku untuk hayat yang baru. Terima kasih kepadamu kerana telah mengejutkan aku dari dunia khayalan yang sementara. Akan ku kejar hayat yang hakiki yang sentiasa mempunyai keadilan yang telus di situ. Permudahkan Ya Allah. Amenn Ya Rabb.

BUAT APA YANG KITA SUKA, BARU TENANG DAN GEMBIRA TETAPI DENGAN SYARAT HARUSLAH ALLAH DAN RASULNYA MENJADI PANDUAN.

No comments: