Wednesday, February 25, 2009

Bada`tu bi Bismillah ar-Rahman ar-Rahim

muka teruja dan keletihan
bukti ribut pasir
hadapan Bayt Malizi
sarapan pagi di warung Seri Mu`tah

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


Alhamdulillah,segala puji bagi Allah dan segala Kebesaran dan Keagungan aku halakan dan tujukan kepada Yang Maha Khalik,tuhan segala tuhan yang memberi kita rezeki sihat tubuh badan,kekayaan harta benda yang melimpah,nikmat cuaca (hujan,sejuk,panas) serta banyak lagi jika hendak diungkapkan..

Alhamdulillah....

Tanggal 10 FEB 2009,sampai juga aku dan sahabat-sahabat (Solihin,Syakir dan Hajar) di bumi Sakhra ini dengan menaiki flight Kuwait Airways..Bumi yang penuh ujian untuk umat terdahulu bahkan bagi umat masa kini dan yang akan datang.Dengan sedikit kejutan cuaca dari suhu purata 26`c-29`c di tanah air tercinta berpindah kepada suhu 3`c-13`c di bumi Israk kekasih Allah memang merupakan pengalaman yang tidak akan dilupakan bagi kami.Dengan merasakan diri ini masih lagi kontang serta dahagakan ilmu aku serta sahabat-sahabat tekadkan hati untuk mengharungi ujian yang pertama ini..Ya Allah permudahkanlah jalan kami untuk menuntut ilmu mu Ya Allah di bumi para nabi-nabi Mu serta jadikanlah kami sebagai seorang yang tunduk dan patuh pada perintah Mu sebagaimana patuh para nabi-nabi Mu terhadap perintah Mu.

Alhamdulillah...

Syukur aku panjatkan kepada Mu Ya Allah kerana masih diberi peluang untuk bernafas dan menghidup udara Mu di Bumi Jordan ini. Dalam perjalanan ke daerah Mu`tah dari Queen Alia Airport ku lihat wajah sahabat-sahabatku begitu teruja bila mana pertama kali memijak kaki di bumi Jordan.Mungkin bumi Jordan ini indah dari khabar atau sebaliknya?Insya Allah persoalan ini akan terjawab nanti.Ujian pertama dan pengalaman pertama masih lagi segar bugar dalam kotak ingatan aku sewaktu perjalanan ke Mu`tah kami di serang ribut pasir..Masya Allah boleh di katakan sepanjang perjalanan ke mu`tah mesti ada kereta ataupun lori yang berlanggar,garaa-gara kegopohan orang Arab memandu dalam ribut pasir.Hati kecilku berkata "Ni baru ribut pasir biasa..macam mana la nanti ribut (yang bapak segala ribut) yang akan menggulingkan bumi kita nanti."Insaf juga bilamana berada dalam situasi tadi,memang menggerunkan walaupun ribut tu berlaku hanya sekejap(sejam lebih terperangkap dalam van).

Alhamdulillah..

Hari ke dua di Jordan.."Salji turun ke ket?...frost ke salji..?".Biarlah,yang penting Solihin memang sejuk menggeletar..he3..cakap keluar asap,nafas keluar asap...semuanya berasap..Tapi Perangai Pak Arab memang selalu keluar asap(budaya hisap rokok) ikut mulut dan hidung,tak kira sejuk ke panas,memang kalah orang melayu.Tapi yang sedihnya,budaya ini juga telah bersebati dengan segelintir pelajar Malaysia(kuliyyah Syariah di Mu`tah)..Suka sangat berasap.Tak tahu kenapa?..Mungkin mereka tidak tahu yang sepotong rokok bersamaan dengan sebutir peluru yang boleh menembusi tubuh badan saudara-saudara kita di Palestin..Bo la isap rokok...(Say no to ciggarates) (mamnuk tadkhin)

Alhamdulillah...

Aku amat berterima kasih kepada ahlul bayt Fudhail,Amir,Izul kerana memberi keizinan kepada kami bertiga untuk berkelana di Bayt Malizi dan aku harapkan kamu semua mendoakan kami agar dipermudahkan segala urusan di sini dan sedia memberi tunjuk ajar yang sepatutnya. Kepada Allahlah aku serahkan agar memberi ganjaran yang setimpal kepada kamu semua kerana telah bertaawun ke arah ukhwah fillah.

Alhamdulillah..

Allah telah permudahkan segala urusan sewaktu pendaftaran untuk masuk Jamieah Mu`tah..Maka,berkelanalah aku di Jamieah ini insyaallah tidak lebih dari 4 tahun.Amin...Kalau diberi kekuatan insyaallah aku akan habiskan pengajian di sini selama 3 tahun.Tetapi semuanya aku serahkan kepada Allah.."Kita merancang dan Allah juga merancang,dan sebaik-baik perancanagan ialah perancangan Allah."

Alhamdulillah

Aku sebenarnya bukan rajin nak menaip ni,tapi bila menyedari cara mana lagi paling senang dan sesuai untuk kita berdakwah di masa kini..maka timbullah kesedaran untuk mempraktikkan teori "Dakwatun billhal" dan maksud hadis"Permudahkan jangan menyusahkan."Maka inilah langkah pertama aku dalam mengejar ganjaran daripada Allah s.w.t sebagaimana maksud potongan ayat al-Quran "Jika kamu menolong agama Allah nescaya Allah akan menolong kamu" aku harapkan tergolong dalam golongan yang menolong tersebut. Amin...Doa-doalah biar usaha ini berkekalan biar dengan apa cara pun..

SYUKRAN ILA AHLIL BAYT (KET,FUDHAK,IZUL,SOLIHIN,AMIR)


No comments: