Friday, October 23, 2009

My Team is The Best ( siri 1)

Kenangan Yang Menggamit Perasaan.


Memang pertapaan saya selama 3tahun berada di Dq memberi banyak pengalaman yang berharga. Tidak kira apa-apa pengalaman pun, samada dalam pencapaian akademik dan aktiviti pembelajaran, pengalaman dalam kegiatan sukan dan pengalaman semasa bergaul dengan masyarakat luar. Semuanya merupakan point-point yang penting dalam hidup saya dan ia amat bermakna untuk saya.


Maaflah, saya tak mahu sentuh pasal aktiviti akademik dan pergaulan dengan masyarakat. Cuma kali ni, nak sentuh pasal pengalaman dalam kegiatan sukan kegilaan pelajar dq ( bagi lelaki je) iaitu permainan bola sepak.


Semester 1 Darul Quran


Alhamdulillah, awal-awal bila saya masuk dq dah terpilih mewakili dq dalam kejohanan terbuka ISMA 2005 di UKM. Ramai juga yang jeles pasal saya masih lagi budak baru masa tu. Apa-apa pun, terima kasih kepada Ust Nazri kerana membenarkan saya mewakili dq dan saya telah membalas kepercayaan ust nazri dengan menjaringkan beberapa gol.


Masa tu posisi masih lagi tak tetap. Ada masa ditugaskan menjadi striker, dan kadang-kadang ditugaskan sebagai defend. Kali ni, nasib tak menyebelahi team kami untuk menjuarai piala pusingan kerana kalah tipis dalam penalti ketika perlawanan akhir selepas terikat 0-0.


Apa-apa pun, satay kajang tetap menjadi habuan kami pada malam hari walaupun setakat berjaya dengan gelaran Naib Johan. Terima kasih ustaz.


Semester 3 Darul Quran


Tahun 2006 sekali lagi DQ menghantar wakil ke kejohanan terbuka ISMA yang diadakan di UNITEN. Sekali lagi saya ditugaskan untuk mewakili team Dq atas arahan ust Nazri. Kali ni, posisi sebagai striker dan midfielder kanan menjadi pertaruhan untuk saya. Macam biasa, kali ni saya tetap menjaringkan beberapa gol. Cuma saya agak terkilan dan telah merisaukan team Dq sebab tak mampu jaringkan gol ketika final game. Masa tu kami terikat 0-0 dengan pihak lawan sehingga perlawanan terpaksa berakhir dengan sepakan penalti. Yang sedihnya, nasib tidak menyebelahi saya. Saya tak mampu untuk menjaringkan gol bila ditugaskan untuk mengambil sepakan penalty. Tetapi, Alhamdulillah kawan-kawan yang lain telah menjalankan tugas yang baik dan kami berjaya membawa balik Piala Pusingan ISMA ke DQ buat pertama kalinya (kalu tak silap).


Memang satu trauma bila tak berjaya menjaringkan gol pada set penentuan dengan sepakan penalti. Semuanya bergantung dengan nasib. Sehingga sekarang, kalau ada perlawanan yang membabitkan penalty, saya masih tak berani untuk mengambilnya. Moga-moga keyakinan akan muncul kembali.


Semester 4 Darul Quran


Tahun 2007 berikutnya, saya telah terpilih untuk mewakili Dq dalam acara bola sepak ke SUKMAT singkatan dari Sukan Antara Maahad-Maahad Tahfiz Peringkat Kebangsaan yang dilangsungkan di Kompleks Sukan Dq. Alhamdulillah, dengan persiapan yang mantap dan latihan yang begitu syadid dari, Team Dq telah berjaya menjadi Johan dan membawa balik Piala Pusingan ke Dq. Berkat dan hasil latihan dari jurulatih Dq iaitu Allamah Ustaz Nazri.


Tenaga Pengajar dan Jurulatih Maahad Al-Mannar


Pada akhir tahun 2007, sekali lagi saya dijemput untuk bermain bola sepak dengan team Dq pada kejohanan ISMA. Sedangkan status sebagai pelajar Dq dah berakhir. Alhamdulillah, walaupun status sebagai pelajar dah luput, Team Dq masih menjemput saya untuk bermain dengan mereka.


Pada kejohanan kali ini saya menanggung dua tanggungjawab iaitu sebagai pemain untuk Team Dq dan menjadi jurulatih kepada team bawah 18 dari Maahad al-Mannar. Kali ni, Team Dq sekali lagi berjaya mengekalkan status sebagai team wanted dikalangan team lain dan masih lagi menjadi team yang digeruni pihak lawan. Dengan status antara team yang digeruni pihak lawan,Team Dq telah berjaya mengekalkan kejuaraan dan terus melakar sejarah bagi Dq sendiri.


Harap-harap generasi yang akan datang mampu mengekalkan status Team Dq sebagai team yang digeruni pihak lawan sepanjang penglibatan dalam mana-mana Kejohanan. Jangan malukan senior-senior kamu yang telah melakar sejarah bagi Dq sendiri.


Cerita Bola Sepak di Jordan


Pepatah ada berbunyi “ masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum”. Tetapi itulah hakikatnya. Bila berada di negara orang ni, banyak yang kita perlu mengalah bila berhadapan dengan penduduk setempat. Terutamanya bila berhadapan dengan individu-individu yang keras kepala. Jadi, kalau kat Malaysia, boleh dikatakan setiap petang kita bersenam dengan permainan bola sepak, tetapi di Mu`tah ni sebaliknya. Seminggu sekali baru boleh turun ke padang.


Dipendekkan cerita. Mula-mula sampai Mu`tah saya dihebohkan dengan KARISMA Karnival Sukan Mahasiswa. Semua acara sukan dipertandingkan termasuk bola sepak. Mula-mula tu, rasa macam tak nak sertai carnival ni. Tetapi, rindukan bola sepak punya pasal. Terus saya mencuba nasib untuk mewakili Mu`tah. Dan Alhamdulillah, saya telah terpilih oleh Pak Long, pelajar senior merangkap jurulatih bagi Mu`tah untuk mewakili Team SBB A.


Akhirnya, Kejuaraan tetap menjadi milik SBB sekali lagi. Selama 3 atau 4 tahun berturut-turut Mu`tah memenangi Piala KARISMA dan dahulu dikenali Piala Duta. Semua mantiqah samada dari Irbid, Mafraq dan Amman terpaksa kempunan sekali lagi. InsyaAllah Mu`tah akan setia menjaga Piala KARISMA untuk kejohanan yang akan datang dan tidak akan membenarkan mana-mana mantiqah yang sudi mengambilnya. Harap bersabar.


Cerita DQ United


Secara hormat dan secara jujurnya, saya suka berganding bahu dengan team DQ united dan Team Hafs. Tetapi saya lebih kepada team DQ United. Nama DQ United telah masyhur dan ma`ruf dikalangan masyarakat DQ dan masyarakat sekitar Kuala Kubu Bharu. Banyak kenangan antara kita semua Dq United akan terus tersimpan kukuh di memori masing-masing. Diri ini rindukan permainan-permainan kita semua. Yang paling penting, bila menang satu-satu kejohanan. Pasti wakaf di Tasik Dq akan berasap dengan asap BBQ yang dihasilkan Ustaz Nazri.


Terima Kasih Ustaz.


UNGKITAN NOSTALGIA LAMA MENGUNGKIT KENANGAN MANIS DALAM BOLA SEPAK.




KEJOHANAN ISMA 2008 ( JUARA BERTAHAN)


SUKMAT 2007 ( JOHAN)

FINAL SUKMAT 2007

KENANGAN BERSAMA JURULATIH KAMI

AL-FADIL USTAZ NAZRI ABDULLAH


KEJOHANAN PESTA KONVOKESYEN DQ 2007

(JOHAN)


FINAL DQ UNITED

SBB MU`TAH

2 comments:

Abdul Munir Sanusi said...

salam...hebak demo ni

mari turun sini...boleh main sekali..g\hari tu ifwat mari...kawe ajak dia seklai main dgn thaniland hari tu

عبد الرحمن بن العزمي said...

biso benar mu ni..huhu