Thursday, January 7, 2010

Aduhai Tanah Airku : part two

samakah langkah pemuda dengan langkah orang dewasa

Sambungan dari aduhai tanah airku : part one

Kali ni, kawe nok cerito dengan kongsi dengan teme-teme pasal remajo jah. Kawe raso banyok hok penting dale bab ni. Mungkin kali ni bahasa kito ejah ke bahasa fushah sikit. Sebab kesian tengok ko saing-saing duk eja sebutir-sebutir.

Kawe nok tuka sikit perkataan remaja tu jadi pemuda pemudi. Biar napok sedak sikit.

Ado kato-kato berbunyi “ kalu kito nok tengok macam mano negaro rupo atau feel sesuatu negara akan datang kito keno tengok macam mano keadaan pemuda pemudi negara tu loni.”

Sebab apo dio kato gitu? Sebabnyo, pemudo pemudi loni la yang akan memimpin mano-mano negaro satu maso nanti. Jatuh bangun sebuoh negaro bergantung pado demo ni blako. Ikutlah sapo-sapo hok raso dio pemudo atau pemudi. Dio keno bentuk diri dio jadi solid seratuh peratuh.

Kalu kito belek kisah-kisah sejaroh pun,banyok duk cerito pasal pemudo-pemudo dalam pembentukkan sesuatu tamadun tuh.

Kisah-kisah ni lah hok menyebabkan kawe bangga sikit jadi pemudo. Kalu tok bangga lagi tak tahu la tuh.

Contohnya kisah ashabul kahfi hok ado dale suroh al-Kahfi. Cerito dio pasal pemudo hok lari dari pemerintah yang zolim sebab nok jago imam mereka. Mafhum ayat dari surah al-kahfi “ merekalah pemuda yang beriman dengan Allah s.w.t dan kami tambahkan kepada mereka petunjuk.”

Pahtu hok kawe ingat lagi, kisah para sahabat Rasulullah s.a.w serupo kisah Mus`ab bin Umair. Mudo-mudo lagi dio sanggup terima Islam dan tinggalkan semua harta kekayaan keluarga dio. Nok kato kayonyo dio, dikisahkan, kalu dio duduk seratus meter dari kito, kito buleh kenal ataupun cam dio dengan bau air bau hok dio paka. Air bau dio tuh, dio sore jah hok ado maso tu. Mesti air bau tu mahal kalu dio sore jah hok mampu guna air bau tu.

Tapi, bila dio dapat cahaya kebenaran, segalo bentuk kemewahan dio tinggal. Sapa maso dio nk dikebumikan selepas syahid di medan perang. Kain hok nok tutup jenzah dio tuh, sapa ko tok cukup. Bilo mano nok tutup kepala, kaki pulok hok tebuko dan bilo nok tutup kaki, kepala pulok terbuko. Akhir sekali nabi suruh tutup dengan daun-daun kayu.

Pahtu cerito pasal Sultan Muhammad Al-faatih. Sultan hok buko Kota Constantinople. Hok buko Istanbul. Kalu nok tahu, baginda buko kota tu maso umur baginda 21 tahun. Maso tu, baginda masih lagi dalam ruang lingkup golongan pemudo. Pahtu, dikatakan bahawo sejak baginda baligh baginda tak rajin pun tinggal solat subuh dan tak rajin tinggal qiamulail. Dikatakan jugok, askar-askar baginda hok buko kota tu pun tok rajin tinggal qiamulail selepas mereka baligh.

Pahtu kalu kisah pemudi pun ado jugok. Serupo kisah Asma bt Abu Bakar. Asma telah tolong hantar makanan dan minuman kepada Rasulullah s.a.w bersama Abu Bakar r.a di Gua Thur semasa hijrah nabi kito ke Madinah. Besarnyo jasa Asma membantu perjalanan hijrah Rasulullah s.a.w ke Madinah.

Staro tu sbena jaso, penangan, semangat pemudo hok benar-benar berjiwo mudo. Pemudo ni bukan calang-calang ore. Kalu kito asoh-asoh molek kawe rasa akan ado lepah ni pemudo hok bakal jadi Mus`ab bin Umair, jadi Sultan Muhammad Al-Faateh, Usamah bin Zaid dan ramai lagi.

Pahtu, nok kongsi sikit la. Tuk pengatahuan blako, kawe ado terdengar sebenarnyo pemudo pemudi ni seperti kito adalah merupakan agent of change (agen perubah). Sedak deh bunyi. Tapi meme sengoti sbenanyo. Kito adalah agen kepada perubahan kepada mano-mano tamadun. Cuba la bilek buku-buku sejarah kalu tak percaya.

Kalu ikut sejarah kebangkitan Islam pulok, kebanyakan Negara-negara Islam dikuatkan oleh tangan-tangan kesatrianya yang kebanyokanya adalah dari kalangan pemudo. Pahtu, pada abad pertengahan dan pada zaman kejayaan Islam kebanyakan ilmuan agama dan tokoh agama adalah di kelompok pemudo jugo.

Jadi tak dapat tidok, kalu kito nak bangun atau nok maju srupo ore-ore dulu. Tak dapat tidok kito sebagai pemudo harapan bangsa dan Negara keno bersedio untuk beruboh ke aroh yang lebih baik sebagaimana pemudo-pemudo dulu buat. Sebab jatuh bangun sesebuoh negaro atah kito sebenarnyo.

Malahan, boleh jadi wajib untuk kito beruboh bagi menghadapi cabaran zaman kini yang begitu mencabar dan terlalu mendesak, dan juga bagi menghadapi gelombang materialism, sekularisme, komunisme, dan atheism yang semakin mengancam kewujudan Islam.

Alhamdulillah, dengan asbab kito sanggup belajar agama ni pun salah satu caro kito nok lakukan perubahan dalam diri kito. Dari kito tok tahu gapo-gapo pasal hokum hakam kito boleh jadi tahu. Pahtu, kito pulok hok dapat sebar ilmu-ilmu hok kito dapat tuh.

Bagi kawe. Kalu ngaji jah ilmu agama tapi perangai tok srupo ore ngaji agama. Srupo amalan kito pun lebih kurang jah dengan ore hok tok ngaji agama. Kawe raso kito keno cek balik tuh. Keno muhasabah balik. Mesti ado hok tok keno.

Keno ingat belako. Bilo kito ngaji mano-mano ilmu, tak dapat tidak, ilmu tu menjadi amanah dan taklifat atah diri kito. Kat akhirat pahni, Allah akan tanya semuo ni.

Sedikit tazkirah untuk diri kawe denge saing-saing pasal amanah dale nuntut ilmu.

Sambungan pasal pemuda pulok. Kalu ikut arus zaman loni. Kalu kito nok tengok keadaan umat akan datang boleh hidup dengan aman sentosa, jauh dari kacau bilau. Kito sebagai pemudo nilah hok patut mulo dulu dan mainkan peranan. Tok dapat tidak kito keno persiapkan diri bagi dilengkapi dengan pakej pemudo Rabbaniyyah.

Suko kawe nok petik kata-kata Assyahid Imam Hassan Al-Banna. “ Perbaikan sesuatu ummah tidak akan terwujud kecuali dengan perbaikan individu, iaitu perbaikan pada para pemuda. Perbaikan pada individu atau pemuda tidak akan berjaya kecuali dengan perbaikan jiwa. Perbaikan jiwa tidak akan berhasil kecuali dengan dengan pendidikan iaitu perntarbiyahan dan pembinaan.”

Maksud di sini pembinaan ialah membangun dan mengisi akal dengan ilmu yang berguna, sentiasa berusaha mendekatkan diri kepada Allah s.w.t, sentiasa berdoa, serta komited dalam proses pentarbiyahan jiwa dan selalu muhasabah diri.

Suko jugo kawe nok petik kata-kata Mustafa Mashyur “ cara yang paling baik untuk meramal masa depan adalah dengan menciptakan masa depan dan tahukah anda siapakah masa depan itu? Masa depan ialah seorang pemuda.”

Maksud di sini hok kawe pehe, kalu nok tahu gano bentuk maso depan nanti adalah dengan kito melihat gelagat dan amalan pemudo hok ado loni. Samo seperti kato-kato awal tulisan kawe tadi. Moleknya pemudo pada zaman loni, insyaAllah moleklah sesebuah Negara. Kalu buruknya pemudo zaman loni. Mintak jauh. Maka akan jatuh sesebuah Negara.

Jadi, bilo kito raso ado kesedaran bahawa dunia Islam dan masyarakat Islam kita memerlukan pemudo dan pemudi seperti kito suatu hari nanti. Maka seharusnya kita perlu bertindak secepat mungkin untuk memperkemaskan lagi diri kita yang masih lagi banyak kekurangan.

Samo-samolah kito beruboh untuk Islam itu sendiri. Ingatlah tugas pemudo ummah sebenarnya tugas yang berat. Bukan tugas yang ringan. Ayuh kita bangkit dengan bersatu hati demi bangsa, ummah dan Islam itu sendiri.

Terserah kepada kita semua untuk melakukan perubahan tersebut bagi melahirkan semula Muhammad al-Faatih versi moden atau Mus`ab bin Umair abad kini.

No comments: