Monday, February 15, 2010

Egypt 2010

Mesir dalam Memori

Alhamdulillah.

Kali ni aku berpeluang untuk ziarah dan melawat bumi Mesir dengan Ket dan Hamzah serta bersama seorang senior mu`tah Nik Zaim. Banyak pengalaman menarik yang kami dapat dan kami rasai sendiri. Bagiku tak banyak beza dari gaya kehidupan masyarakat di Bumi Jordan dan Bumi Mesir. Cuma yang agak ketara bagiku ialah lahjah bahasa amiah Jordan dan Mesir. Agak susah juga masa mula-mula sampai kat kaherah bila nak bermuamalat dengan arab Mesir ni.

Yang pasti selama 17 hari kami di sana, aku banyak berdiam dari bercakap dengan arab Mesir. Mujurlah ada musyrif-musyrif yang baik hati yang selalu menolong kami di sana.

Jujur aku katakan, pelajar kita sangat-sangat beruntung bila berada di bumi Mesir. Dengan ramainya masyayikh-masyayikh yang boleh dijadikan sumber mendapat ilmu dan juga dengan lambakan kitab-kitab agama dan selainnya. Memang tidak dinafikan, korang semua memang beruntung. Cuma nak nasihat kat sini, rajin-rajinkanlah diri dengan menuntut ilmu bilamana berada di sana. Nasihat ni tuk diriku sekali yang berada di Jordan

Nanti, bila dah balik Malaysia aku nak talaqi dengan korang semua. Kedengkianku terhadap korang semua memang agak ketara dan tak berbelah bahagi. Dengki betul bila aku tengok korang mampu membaca al-Quran secara jamak dengan wajah qiraat sepuluh. Pastu dapat sanad al-Quran pulak. Pastu, korang banyak talaqi kitab-kitab hadis, fiqh dan tafsir. Apa-apa pun doakan kami kat sini sekali ye biar dapat jadi macam korang semua.

Akhir sekali terima kasih banyak-banyak kepada semua yang sanggup memberi pertolongan dan melayan kami sepanjang berada di sana. Jasa kalian semua amatlah kami kenang. Semoga Allah membalas jasa kalian semua dengan ganjaran berlipat kali ganda.

Buat sahabat-sahabat Mesir, dari Syoubro, Kaherah, Zaqazig, Mansurah, Tanta, Alexandria, Dumyat dan Damanhur, jemputlah datang ke bayt kami di Mu`tah Jordan.

Salam Ta`ruf kepada semua yang baru mengenali diri ini.

Alfun syukran alaikum



Jabal Musa, Semenanjung Sinai
Teman-Teman dari Zaqazig & Damanhur

Jadual Travel Budjet

Istana Solahuddin, Cairo

Band of Dq Hafs

Alexandria

Laut Mediterranean


No comments: