Monday, August 10, 2009

Coretan Hari Ini

Penat sehari suntuk berjalan disekitar Amman bersama kawan-kawan Mu`tah (Faisal, Hezri, Syafiq) masih lagi bersisa. Jam dah pukul 12.00 malam, tapi mata pula masih belum lagi terasa nak dipejam. Jadi, jari-jariku pun bergeraklah memainkan peranan apa-apa yang patut, yang boleh mendatangkan kita faedah dan moral untuk dijadikan iktibar bersama.


Syukur.


Syukur alhamdulillah, semua urusan mendapat cop pengesahan untuk borang permohonan zakat Kelantan dan surat sokongan tidak mendapat mana-mana tajaan, dari Malaysian Student Department (MSD Jordan) dah selesai dan berjalan dengan lancar. Layanan dari pegawai-pegawai MSD juga cukup memuaskan.


Hari ni juga aku berpeluang untuk makan sup kepala kambing di mat`am Quds. Mujurlah Faisal, Hezri, dan Syafiq membawa aku ke sana. Kalau tak, kempunan la aku nak makan sup kepala kambing. Yang menariknya, satu kepala kambing tu direbus dalam sup dan setelah masak di hidang terus kepada pelanggan. Sekali tengok macam makanan exotic je kepala kambing tu. Yang kelakarnya pulak, gigi kambing turut direbus dan dihidang sekali kepada pelanggan.


Barang-barang souvenir untuk dikirim ke Malaysia alhamdulillah dah terbeli. Cuma masih ada sedikit lagi yang perlu ditambah. Harap-harap anak-anak sedaraku nanti berpuas hati dengan barang-barang hadiah ni walaupun tak seberapa mana. Jangan banyak merungut ye. Terimalah seadanya.he2. Sekarang ni, jubah wanita je yang menjadi masalah. Aku tak tahu nak pilih yang mana. Nampak gaya macam tak beli je kali ni.


Ukhwah


Seronok keluar berjalan-jalan dengan mereka ni ( Hezri, Syafiq dan Faisal). Kebanyakan mereka tidak berkira sebagaimana kawan-kawan Mu`tah yang lain. Budaya tabarru` dan tolong menolong begitu terkenal di kalangan mereka. Tidak berkira dari segi wang, teman kita untuk membeli barang, sanggup tunggu kita memilih barang. Yang paling penting, kenangan dekat Mat`am Quds tak kan di lupakan. Dua orang berjaya dengan rekod cemerlang dan dua orang terkandas di tengah jalan.he2

Ala kulli hal,hari ni aku cukup gembira keluar bersama dengan kamu semua dan aku senang dengan cara kamu. Semoga ruh ukhwah kita berkekalan.


Geram.


Perjalanan pulang ke Mu`tah dari Amman tadi mengambil masa selama dua jam dengan menaiki bas. Perasaan dan jiwaku ketika itu rasa tidak tenteram dan badan pula rasa tidak begitu selesa. Mana tidaknya, penumpang-penumpang dibenarkan menghisap rokok dalam bas walaupun bas tersebut jenis aircond dan takde ruang udara dari luar untuk masuk ke dalam bas.


Rasa angin semacam je dalam hati ni, dengan mereka yang tak bertanggungjawab tu. Macam kembali ke zaman 80`an pulak. Asap-asap rokok berkepul-kepul dalam bas. Baru kutahu, teruk betul perangai arab sebenarnya. Dalam bas beraircond pun nak dibantai dengan merokok. Kalau kat Malaysia dibuat begitu, mungkin dah dibantai dengan kayu mereka ni. Tapi, beginilah perangai arab yang sebenar. Merokok sesuka hati mereka, tak kira dengan perasaan orang-orang sekeliling mereka.


Khulasoh


*Jangan tiru budaya Arab yang suka merokok. Selalu ingat kepada kemaslahatan orang-orang yang ada si sekeliling kita kalau nak hisap rokok.

*Jaga perhubungan sesama kita.

*Ukhwah perlu disemai dan diperlu dijaga sama seperti menjaga pokok yang baru membesar.

*Selalu terapkan nilai-nilai murni dalam diri kita.


*(ini adalah pengalaman pertama penulis pergi ke Amman dan MSD selama beberapa bulan berada di Jordan)


No comments: