Sunday, August 16, 2009

Semakin Hampir : Ramadhan Mubarak


“Ya Allah Ya Tuhanku bagilah daku kekuatan dan semangat baru untuk menghadapi hari-hari yang bakal mendatang.” Kawan-kawan yang rapat, mahupun yang mengenali diri ini, daku mengharapkan doa-doa kalian semua. Siapalah diri ini tanpa kalian.

Pertama

Terseksa betul jiwa akhir-akhir ini, macam-macam telah berlaku. Ada yang menggembirakan dan ada yang kurang menyenangkan. Maaflah saya pohon kepada kalian semua jika diri ini begitu banyak menyusahkan kalian. Mungkin dalam banyak-banyak hari tak semestinya semuanya langit begitu cerah dan semestinya ada satu hari tu, langit akan kelihatan mendung.

Kedua

Tahniah kepada semua pelajar lepasan DQ yang telah mendapat tawaran masuk ke universiti-universiti Tempatan, Mesir, Arab Saudi amnya dan yang akan menyambung pelajaran ke universiti-universiti di Jordan khususnya di Mu`tah. Dengan kedatangan kalian maka bertambahlah komuniti ex-DQ di sini. Semoga sinar dan cahaya permata yang baru akan terus menyinarkan lagi bumi Mu`tah sebagaimana sahabat-sahabat yang syahid di medan Mu`tah.

Ketiga

“Ramadhan Yang Sama, Natijah Yang Berbeza” Ramadhan bakal tiba, teringat pada kenangan-kenangan lepas bagi menghadapi fasal bulan yang penuh karamah ini. Tahun lepas menyambut Ramadhan di tanah air, tapi tahun ini Ramadhan bakal disambut di negara orang. InsyaAllah 21 hari di Jordan dan baki 9 hari lagi di Mekah dan Madinah al-Munawwarah pada kali ini. Semoga penghayatan Ramadhan pada kali ini lebih baik dari tahun-tahun yang lepas.

Keempat

“ Kerana Allah Tercinta, al-Quran Tersemat Di Dada.” Setakat ini, banyak berita yang begitu menghampakan.. Diri ini begitu takut untuk menghadapi hari-hari kemudian jika amanat yang begitu besar itu diabaikan. Rasa begitu berat untuk menggalasnya seorang diri. Ikhlas dari dalam hati, diri ini begitu memerlukan bantuan kalian semua yang bersedia untuk bersama-sama memartabatnya kembali. Alangkah indahnya jika terwujudnya satu biah al-Quran di kalangan kita.

“Oh kekasihku, aku sayang kamu, aku takut kamu hilang dariku, hilangnya kamu bermakna tidak ada makna bertahun-tahun aku mendambakan dan berjuang mendapatkan kamu. Akan ku usaha untuk menjaga kamu supaya sentiasa di sisiku yang fakir ini, semoga di akhirat nanti madu akan bakal ku perolehi bukannya bara api panas yang boleh menjilat kulit-kulitku. Ameen Ya Allah.”

No comments: