Thursday, July 29, 2010

Doakan Kepulanganku

Esok dalam sejarah. Terdetik rasa kesedihan untuk meninggalkan tanah syam buat kali pertama setelah setahun setengah merantau di bumi penuh barakah ini. Sudah pasti akan aku merindui tanah ini dan penghuninya dengan meninggalkannya selama 2 bulan lebih. Tanah Syam yang telah kulalui ( bumi Syria dan Jordan ) sudah pasti kenangan selama setahun setengah bersama mu akan meninggalkan kesan yang mendalam dalam hidupku. Semoga berkat para sahabat Rasulullah s.a.w dan para aulia akan terus terlekat pada diri yang serba kekurangan ini.

Dahulu datang berempat, tetapi kali ini aku berseorangan pulang ke tanah air. Tetapi aku tidak kisah pada semua itu, kerana jalan ini telah kupilih. Hidup mesti diteruskan dan misi perlu dicapai. Maaf kepada sahabat-sahabat lain kerana jalan ini telah ku pilih. Walau apa pun hidup perlu diteruskan.

Bersama kamu semua ( buat sahabat-sahabat seJordan ), aku dapat mengenal yang mana betul-betul sahabat yang memahami dan mana yang hanya berkepentingan sesuatu. Yang pasti persahabatan ini haruslah didahului dengan menjangkaui sempadan fikrah dan haruslah ada pengorbanan selagi mana tidak melanggar syarak. Di situlah akan bertemunya kemanisan dan nikmatnya bersaudara.

Jika aku terpesong maka nasihati dan tegurlah diri ini yang memang serba kekurangan.

Pengalaman pada cuti saifi kali ini memang terlalu manis bagiku. Rehlah Ilmi ke Syria selama sebulan lebih terlalu banyak memberi pengajaran dan erti hidup yang sebenar. Aku terlalu jauh berbanding mereka-mereka di sana jika dibandingkan juhud dalam mencari ilmu. Aku memang iri hati dengan kamu semua yang berada di sana. Yang pasti, terima kasih yang tidak terhingga kepada Fathulrahman, Turmizi, Abdul Rahman, Khairul Nikmat, Halimie, Hassan, Tarmizi, Mamat, Mujahid, Abdullah Nasib kerana telah banyak menyusahkan kalian semua.

Tidak lupa kepada ahli bayt Malizi, Alfu Syukr.

Ada rezeki, InsyaAllah akan ku tuliskan cerita-ceritaku semasa rehlah Ilmi di Syria. Semoga diberi kekuatan

Semoga kepulanganku kali ini dapat dimanfaatkan sepenuhnya. Jangan lupa doakan diri ini. Seribu kemaafan dipinta jika ada kesalahan yang telah dilakukan samada secara terang-terangan atau sembunyi-sembunyi. Semoga Allah merahmati kalian semua.

SEMOGA KETENANGAN AKAN KITA KECAPI

No comments: