Friday, July 30, 2010

Ujian dan Dugaan


Kembara seorang yang dagang akan sentiasa mencari perkara-perkara baru dalam hidupnya untuk mengenal dengan lebih mendalam erti kehidupan yang sebenar. Jadikan hari ini lebih baik daripada semalam, dan hari akan datang lebih baik daripada hari ini. Itulah satu motivasi yang begitu hebat yang boleh memacu seseorang kearah lebih cemerlang dan gemilang.

Alhamdulillah, sekarang aku selamat sampai disalah satu negara yang mempunyai nilai matawang tertinggi di dunia iaitu Kuwait. Asalnya, hanya transit 6jam sahaja di Lapangan Terbang Kuwait daripada Jordan ke KLIA. Tetapi atas faktor-faktor tertentu transit kali ini telah bertukar daripada 6jam hingga kepada lebih sehari. Pada masa ni pihak penerbangan masih lagi tidak memaklumkan kepadaku bila waktu sebenar untuk berlepas ke KLIA. Kesabaranlah yang memainkan peranan penting.

Ujian di Lapangan Terbang Queen Alia Jordan ( 3.30 pm )

Kembara seorang diri memang banyak kenangan dan pengalaman. Semua perlu berdikari dan kena atasi seorang diri. Kepada sesiapa yang ingin pulang ke tanah air selepas ini, harap dapat mengambil berat berkenaan timbangan kargo yang dibenarkan kerana aku telah merasanya semalam.

Lebihan beg timbanganku adalah 10kg, dan pihak syarikat menyuruhku membayarnya sebayak JD 221.000 jika hendak dikargokan sekali. Tidak kira pekerja atau pelajar, jika hendak barang-barang itu dikargokan haruslah membayar setiap lebihan muatan. Kalu tidak mahu bayar, aku kena meninggalkan sedikit barang yang terlebih timbangan tersebut..

Apa pun terima kasih dan alfu syukr wa jazakallah kher diucapkan kepada amir dan syakir dan eid al-urduni kerana sanggup membantu. Tanpa kalian sudah pasti barang yang nak disingkirkan sebanyak 10kg akan dibiarkan di lapangan terbang sahaja dan mungkin dibagi kepada pekerja arab. Mustahil, aku akan membayar wang dengan jumlah yang banyak itu. Jadi barang-barang lebihan itu terpaksa di bawa balik ke Mu`tah. Maaf kepada mereka yang mengirimnya.

Setelah semua urusan selesai. Tepat pukul 4.00pm aku berlepas ke Kuwait dan tiba di Kuwait pukul 6.00pm. Transit yang untuk kali kedua di Kuwait. Setelah hampir 6 jam menunggu untuk menaiki penerbangan seterusnya ke KLIA, petugas Kuwait Airliness memaklumkan kepadaku, yang aku kena bermalam di Kuwait. Sekali lagi ujian yang perlu dihadapi dengan tabah.

Kepenatan menunggu semakin bertambah. Tetapi mujurlah bersamaku pada masa ini ada sekumpulan pelajar perubatan di Iskandariyah, Mesir yang turut menghadapi perkara yang sama. Jadi adalah juga peneman buat seketika.

Alhamdulillah. Ala kulli hal, mungkin semua ini ada hikmah bagiku. Sekurang-kurangnya aku dapat kenal dan masuk ke negara Kuwait dan diberi penginapan percuma di Four Points Sheraton Hotel. Memang satu pengalaman baru yang sentiasa dicari-carikan. Cuma sedikit kurang selesa keadaan di Kuwait ketika ini terlalu panas mencecah 45`c dan berangin panas. Bagiku semua itu lumrah kehidupan. Memang berbeza dengan kepanasan di Jordan dan Syria.

Khutbah Jumaat berhampiran Sheraton Hotel

Alhamdulillah sekali lagi dan sentiasalah kita kena mengingatiNya dan memujiNya. Aku sempat solat jumaat di salah satu masjid yang berhampiran dengan hotel. Khutbah disini mujurlah dalam bahasa arab fushah .

Terujanya di sini, ada salah satu masjid khutbahnya adalah dalam bahasa Urdu walaupun Kuwait adalah negara Arab. Sebagaimana dikhabarkan kepadaku oleh pegawai hotel. Memang tidak pernah lagi aku menjumpainya kecuali di Masjid India.

Perkara ajaib pada pandanganku

Salah satu yang ajaib lagi. Agak susah untuk berjumpa dengan penduduk Arab Kuwait dan ingin berborak dalam bahasa Arab di sini kerana keadaan macam tidak mengizinkan. Mungkin masyarakat arab pada musim panas ni lebih suka berada di rumah agaknya. Aku merasakan aku bukan berada di Tanah Arab. Tetapi di negara yang terlalu asing dari masyarakat Arab.

Cukuplah dahulu cerita dari Kuwait. Tengah menunggu pemberitahuan waktu penerbangan ke KLIA. Doakan aku selamat sampai tanah air dan sempat jumpa kedua ibubapaku sebelum mereka berangkat ke tanah suci 2hb Ogos nanti



Bendera Kuwait

Try agak taman macam ni dan wanita memakai sari selalunya di negara mana?


syabab-syabab kuwait...di mana kamu..ke dah bertukar rupa..

iklan dalam bahasa Arab tetapi...yang ada perhentian siapa ye?

No comments: