Tuesday, May 19, 2009

Terbit Dari Kata Hati......


Pejam celik,pejam celik dah masuk 3 bulan 10 hari aku dan sahabat-sahabat seperjuangan berada di bumi Jordan ini. Aku masih lagi macam biasa seperti dahulu cuma fizikal ada sedikit perubahan. Hati dan jiwa ini masih lagi rasa kekosongan dan dahagakan ilmu bak pengembara di padang pasir yang kehausan air. Imtihan awal dan imtihan thani Alhamdulillah telah sempurna kududuki dan natijahnya tidak terlalu baik dan tidak terlalu teruk. Bolehlah untuk di buat modal untuk imtihan nihaie.

Diam-diam dah lama aku tak postkan rencana-rencana dek kerana kesibukan masa yang menghimpit serta kemalasan yang membuak-buak bila berada di bumi orang. Aku mungkin tak sama dengan sahabat-sahabatku yang lain,yang mahir dalam bidang penulisan,yang mahir dalam percakapan, yang mahir dalam mengatur strategi pengajian,yang mahir dalam menaikkan taraf ekonomi diri sendiri,yang mahir dalam pengurusan. Aku hanyalah insan yang lemah serta banyak kekurangan. Tetapi, InsyaAllah, segala kelemahan ini akan ku atasi di satu masa untuk setanding dan berada dalam kelompok dengan sahabat-sahabat semua, yang pasti kita lakukan untuk Islam yang tercinta.

Rupa-rupanya banyak suka-duka menjadi seorang perantau di bumi orang ni. Semua pengalaman pahit dan manis telah mematangkan fikiran seseorang dari fikiran kelas B @ C ke kelas pertama (A) dengan menghadapi semua dugaan dan cabaran yang telah berlaku dan yang akan datang. Tidak dapat tidak,kesabaran dan sikap toleransi merupakan batu asas yang penting untuk seorang yang berada di perantauan. Dengan batu asas inilah menjadi benting pertahanan terakhir untuk menghadapi masyarakat-masyarakat setempat yang kadang-kadang boleh memeningkan kepala tetapi tidak dinafikan yang pemurah pun ramai di sini.

Masih terngiang-ngiang di telinga aku kata-kata seorang sahabat ketika pertama kali kami berta`ruf di bayt malizi “ antum semua ni kena jaga semangat belajar sebab antum masih baru lagi, semangat untuk belajar pun masih kuat lagi,yang paling penting sekali emosi diri antum kena jaga.” Terima kasih amir (pelajar tahun 2) kerana bagi peringatan ketika mula-mula aku sampai di Mu`tah. Bagi aku, peringatan itu memang cukup berharga dan setelah 3 bulan di sini baru aku dapat merasai kemanisan peringatan tersebut. Menjaga emosi di sini memang cukup-cukup penting, kadang-kadang bila emosi tidak terkawal, rasa lemah semangat menebal dari keinginan untuk belajar dan membuat kebaikan,dan kadang-kadang bila emosi stabil semua jadi hebat.MasyaAllah. Tidak peliklah kalau perangai seseorang berubah dari semasa ke semasa dek kerana perubahan emosi mereka.

Entahlah, hari ini dan semalam segala memori lama dan kenangan-kenangan indah,pahit dan manis di tanah air menari-nari di benak kepalaku. Mungkin aku merindui kamu semua sahabat-sahabat. Semoga ukhwah dan pengenalan antara kita semua terbina atas dasar ukhwah fillah dan mendapat keredaan Allah.

Terima kasih kepada ket,solihin,hamzah,awis dan hamzah serta sahabat-sahabat baru di Mu`tah kerana kamulah yang menjadi pengubat rindu tanah air…



sempena hari ma`rad ( bazar pengenalan negara pelajar luar negara )

kenangan selepas menjelajah Petra

makam sahabat al-Harith bin Umair



No comments: