Friday, February 18, 2011

Erti Sebuah Kehidupan

cita-cita aku nak jadi macam orang atas kuda putih

Sedikit coretan dan perkongsian tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau telah mati. Segala pujian-pujian hanya bagi Allah, sekarang sudah masuk sem baru, tahun baru, azam baru dan prinsip baru hendaknya. Banyak perkara telah berlaku dalam hidup aku sejak dua menjak ni. Semuanya berlaku dengan pantas. Ada yang berbentuk ujian dengan kesusahan dan ada yang berbentuk ujian dengan kesenangan. Semoga Allah ampunkan segala salah silap yang telah aku dan kita semua lakukan di masa lampau.

Betullah kata orang, nak mengenal diri seseorang kita kena bersama dan bergaul dengan mereka. Macam-macam kita boleh tahu apa pandangan mereka terhadap kita. Adakalanya mereka akan bersama dengan kita bila mereka memikirkan kita sesuatu yang berharga buat mereka, dan adakalanya bila madu sudah habis dijamah, kita dibuang keseorangan menjadi seorang yang bingung.

Itulah sebuah kehidupan, tidak dapat tidak kita terpaksa melaluinya dan semestinya kena merasainya sendiri. Tetapi walau apa pun berlaku, kita tidak boleh mengharapkan pembalasan dari mereka atas kebaikan yang kita lakukan, dan kita tidak boleh mempunyai perasaan yang buruk terhadap mereka dengan keburukan yang mereka lakukan terhadap kita. Cukuplah kita berpaut dan bergantung dengan Allah s.w.t. Cukuplah Allah menjadi peneman kita di mana-mana kita berada.

Bersahabatlah kamu sebanyak-banyaknya dan jangan sesekali mencari musuh walaupun satu. Semoga kalam ini sentiasa menjadi asas kepada kita untuk berukhwah. Sesungguhnya kita semua bersaudara. Asal usul kita dari yang satu, tuhan kita tuhan yang satu, agama kita agama yang satu, kitab kita kitab yang satu, kiblat kita kiblat yang satu. Jadi, walau apa pun kekurangan yang kita ada, marilah kita sama lengkap melengkapinya.

Sesungguhnya, bangunan yang tegak berdiri tidak akan terbina dengan asas-asas binaan yang kukuh.

No comments: