Wednesday, June 24, 2009

Journey From Mu`tah to Damascus…( 10 June 2009)


Tabulations of Departures and Arrival …(
10 June 2009)

baru keluar dari Bayt Malizi



jam 8.30 pagi : Kami seramai 7 orang (aku,Ket,Solihin,Hamzah,Padil,Awis,Khairullah) bertolak dari Mu`tah ke Abdali, Amman dengan menaiki van sewa Abu Mohammad. Sepatutnya kami bertolak tepat pada pukul 8.00 pagi tapi disebabkan kecuaian bahagian pengankutan menyebabkan jadual perjalanan tergendala seketika. Dikhabarkan oleh Hamzah bahawa sewa van Abu Mohammad dari Mu`tah ke Abdali berjumlah JD30 untuk satu perjalanan

jam 9.30 pagi : On the way ke Amman. Semua tidur dalam keadaan posisi agak berbeza

jam 10.15 pagi : Tiba di Abdali, amman. Kali pertama aku sampai di Abdali dan Amman semenjak tiba di Jordan. Kali ni pasti mulut Hamzah terkunci memperli aku. Hamzah terus ke kaunter kereta servis dengan di iringi oleh Abu Mohammad. Semua agak haus disebabkan cuaca yang panas dan berdebu di Amman ketika ini. Memang berbeza suhu Amman berbanding Mu`tah yang masih dalam keadaan cuaca yang masih stabil. Aku lagi suka di Mu`tah walaupun kampung

jam 10.30 pagi : Bertolak dari Abdali, Amman ke Dimashq. Bayaran untuk 2 buah kereta servis berjumlah JD90. Aku rasakan tambang ini cukup mahal. Aku bersama Padil, Solihin dan Khairullah dan 1 kereta lagi Awis, Hamzah dengan Ket. Kami kurang senang dengan sikap pemandu yang kurang peramah dan agak pongoh sedikit

jam 11.30 pagi : Sampai dekat sempadan Jordan. Bayar JD5 untuk keluar Jordan setiap seorang. Mujur la masuk Syria tak kena bayaran, kalu tak kering la poket aku bulan ni. Alhamdulillah boleh masuk Syria selepas tidak disyaki menghidap apa-apa penyakit sesudah disahkan di klinik kesihatan Syria. Urusan dengan pegawai imegresen Jordan memang low class tapi Syria lagilah double low class.12.30 tgh hari : Segala-galanya berjalan dengan lancar. Lebih kurang sejam berurusan dengan pegawai imigresen Jordan dan Syria. Dari lafaz halak untuk lahjah amiah Jordan ke lafaz ahlenn untuk lahjah amiah Syria. Kena biasa-biasakanlah ye

jam 1.30 tengah hari : Tiba di stesen kereta servis Syria. Akhirnya aku selamat sampai ke Dimashq buat kali pertama dalam diari hidup ini. Terpaksa menunggu kereta satu lagi selama sejam kerana kereta yang aku naiki tiba agak awal. Memang benar penantian itu satu penyiksaan

jam 2.45 petang : Mengambil teksi ke rumah Zool Amali di sekitar Mujtahed. Tension betul pemandu teksi tu jenis tak tahu malu sempat lagi ambil kesempatan keatas kami dengan menaikan tambang sesuka hati saja dari LEIRA 200 ke LEIRA 250. Bayar je lah

jam 3.00 petang : Tiba di Mujtahed. Sesat mencari rumah Zool Amali. Lebih kurang 30 minit menunggu dan mencari akhirnya jumpa rumah Zool Amali dengan bantuan akhawat dq di Syria melalui pengurusan Awis

pemandangan sekitar Mujtahed

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah..Atas kehendak dan keizinanNya akhirnya aku sampai memijak kaki di bumi Dimashq iaitu bumi Syam yang tanahnya penuh berkat kerana dikelilingi dengan maqam para anbiya, para sahabat r.a serta maqam ulama-ulama terdahulu. Perasaan teruja hanya Allah saja yang tahu sepertimana perasaan ketika pertama kali tiba di bumi Jordan

Wallahu Ta`aala Aa`lam buat kali ni

makluman masa perjalanan tidak beberapa tepat tapi menghampiri kepada waktu yang sebenar

baru sampai dimashq
bersama dehe ( mutawwif syria )

semua teruja

dekat atm
wsslm

3 comments:

Muhammad Hafizan bin Abd Hamid said...

wah..
dkat atm dpan jami' mansur...
rindu gle kt syria........................
doakan aku dpt g sane lg..
leh jmpa korg..

Mohd Shakir™ said...

Mai2 jgn xmai. hehe.. mai jordan sekali

Mohd Nuruddin Bin Mohamed said...

wah bestnya kat umah ambo dulu...