Friday, August 7, 2009

Di Penghujung Fasal Saifi

Alhamdulillah, segala bentuk pujian dan kesyukuran kupanjatkan kepada Allah s.w.t.


Hari ini, bertarikh 6 Julai 2009 berakhirlah kelas pengajianku di Universiti Mu`tah untuk fasal saifi tahun ini. Bermakna sudah lengkap 1 sem panjang ( fasal thani) dan satu sem pendek ( fasal saifi ) telah ku lalui sepanjang menjadi tetamu dataran Syam.


Berakhirnya kelas pengajian tidak semestinya kami boleh berehat, tapi ini menandakan musim peperiksaan akan tiba. Jadi, kepada semua yang bakal-bakal menduduki final exam tak lama lagi (untuk yang tak kena mabsul oleh doktor) pulunlah habis-habisan madah untuk diulang kaji. (Jangan dok asyik nak tidur dan rehat aje). Bagiku, tiada hadiah yang paling bernilai dan berharga untuk ibubapa kita kecuali dengan memperolehi kejayaan cemerlang dalam pembelajaran.


Selamat menempuh final exam kepada seluruh pelajar Mu`tah.


Suka di sini untuk aku berkongsi nasihat yang telah diberikan pensyarah kepada kami semasa kelas pengajian terakhir serta sedikit coretan pengalaman bersama dengan mereka.


Nasihat dari Dr Mustafha Abu Zaid, pensyarah madah Sirah Nabawiyyah telah berpesan kepada kami “ Kamu mesti berani! pemuda mesti berani! pemudi mesti berani! Berani menegakkan syiar Islam serta mampu membawa manusia kembali kepada manhaj Islam yang syumul untuk dipraktikkan dalam kehidupan seharian. Samada dari segi politik, pentadbiran, pertahanan, ekonomi dan sebagainya. Kamulah tentera-tentera Allah. Ingatlah, tentera Allah tidak boleh lemah dan kamulah yang dipertanggungjawabkan untuk memelihara kesucian Islam itu sendiri.”Semoga fikrahmu doktor tertusuk dalam sanubariku.


Nasihat dari Dr Abd Raud pensyarah madah Akidah. Sebenarnya susah bagiku untuk memahami percakapan beliau kerana lahjahnya dengan menggunakan bahasa pasar ( lahjah Karaki). Tetapi aku menafsirkan untuk diriku sendiri bahawa nasihat beliau pada kali terakhir “ sebarkanlah segala ilmu atau maklumat yang kamu perolehi dalam kelas pengajianku ini.” InsyAllah doktor, itulah antara cita-citaku yang ingin ku lakukan .


Nasihat dari Dr Ahmad Zu`bi, pensyarah madah Bahasa Arab Fakulti Bahasa. Setiap kali kelas pengajian mesti banyak kata-kata hikmah dan nasihat akan keluar dari mulut beliau. Aku cukup respek kepada beliau, setiap kata-kata yang dikeluarkan akan disertakan dengan dalil al-Quran dan hadis sama seperti pensyarah Fakulti Syariah. Beliau selalu mempersoalkan seseorang yang merokok. Beliau juga cukup menitik beratkan soal akhlak di kalangan kami supaya kami senantiasa bersifat dengan akhlak yang mulia.


Dr Jamel, pensyarahku bagi madah Tarikh Askari pada fasal saifi dan madah Ulum Askari bagi fasal thani yang lepas. Puratanya, banyak yang tak faham semasa belajar dengan beliau kerana masalah kemahiran berbahasa Arab ( lahjah Karaki). Walaupun belajar pasal ketenteraan, tapi ayat al-Quran dan hadis nabi sentiasa bermain di mulut beliau. Beliau juga selalu menasihati kami supaya sentiasa bermuamalat dengan pelajar Arab jika mahu memantapkan lagi percakapan bahasa Arab.


Semoga nasihat-nasihat ini sedikit sebanyak memberi kesan kepada diriku sendiri.


Wallahu Taala Aa`lam

No comments: