Wednesday, July 29, 2009

Lambaian Ka`bah

rindu kian terasa

“Kita merancang dan Allah merancang, dan sebaik-baik perancangan ialah perancangan Allah s.w.t” maksud ayat 54 : surah ali-Imran.


Kenangan mengerjakan umrah dengan rakan-rakan dari DQ seramai 8 orang semua sekali pada bulan 3 tahun 2007 masih lagi berpusing-berpusing dalam memori silamku. Masa tu, semua yang pergi umrah ada 2 impian termasuk aku. Pertama, semoga ibadah umrah berjalan lancar dan ibadah diterima disisiNya dan kedua, semoga muqabalah untuk memasuki Universiti Islam Madinah berjaya dengan sempurna dan kami harap sangat-sangat dapat diterima masuk belajar di sana untuk kemasukan akan datang sesi kemasukan tahun 2008.


Tetapi, Allah lebih mengetahui di mana tempat yang selayak bagi makhlukNya untuk menimba ilmu. Dengan aku dan Hamzah di campakkan di Bumi Syam, yang lain ke Mesir dan ada yang belajar di IPTA dan ada juga yang telah bekerja. Mungkin, semua ini ada hikmah yang tersembunyi yang dirahsiakan oleh Allah s.w.t kepada hambaNya. Mungkin doaku di depan Kabah dan di sekitar Multazam telah di kabulkan oleh Allah s.wt. “Ya Allah Ya tuhanKu, Jika Universiti Islam Madinah adalah tempat yang selayaknya untuk daku menimba ilmu dan di sana mampu menjadikan daku orang yang berilmu maka letaklah daku di sana, tetapi jika diri ini bertambah jahil dan tidak layak sekiranya berada di sana, maka Engkau gantilah dengan tempat yang sesuai bagiku.” Amen Ya Rabbal Alamin.

di Muzium Mekah


Aku tetap bersyukur padamu Ya Allah kerana telah memberiku peluang untuk menambah ilmu di Bumi Syam amnya dan Bumi Mu`tah khususnya. Semuanya kuserahkan padaMu Ya Allah sekiranya ada keajaiban yang akan berlaku dalam hidupku ini.


Mu`tah, 29 Julai 2009, jam 7.00 pm.


Peluang kedua ke Tanah Suci.


Syukur kehadrat Ilahi kali ini, Akhirnya hatiku lega bila syarikat travel Abu Anab & Abu Ali telah memberi kata putus yang kami boleh pergi mengerjakan ibadat umrah Ramadhan kali ini di Tanah Suci Makkah. Walaupun visa dan kos bayaran pengurusan umrah masih belum selesai, tapi kata putus dari pihak travel sedikit sebanyak memberi ruang kegembiraan untuk diriku sendiri. Gembiranya hati ini hanya tuhan yang tahu, bolehlah aku bermadu kasih dengan ayahnda dan bonda tersayang di Tanah Suci nanti. Semoga ayahnda dan bonda tercinta serta Ayah Ngoh dan Mok Ngoh yang bakal berangkat pada 17 Ogos 2009 ke Tanah Suci berada dalam penjagaan Allah s.w.t sepanjang perjalanan ke Tanah Suci dan dijauhkan dari segala musibah yang tidak diingini. Semoga kerinduan kita akan terubat di Tanah Suci nanti walaupun pemergian anakmu ke sana hanya 8 hari.


Sudah lama aku impikan untuk menjalankan ibadat umrah bersama kedua-dua ibubapaku. Tetapi nasib tidak menyebelahi diriku pada ketika itu, berbanding abang dan kakakku yang terbang ke Tanah Suci bersama Ayahnda dan Bonda. Namun, aku masih lagi boleh berbangga dengan mereka kerana akulah orang pertama antara kami adik beradik yang pergi menjalankan ibadat umrah ketika masih muda walaupun tidak bersama-sama dengan ayah dan ibuku.


Apa-apa pun ku tetap berterima kasih kepada semua adik beradikku (Abe Long dengan keluarga, Kak Gi dengan keluarga, Abe lan dengan keluarga, Kak cik dengan keluarga dan Abe Me dengan keluarga) yang banyak membantuku dan memberi tunjuk ajar dari diri ini kecil hingga ke besar. Tanpa kamu semua siapalah diriku ini. Akan ku hadiahkan kalian dengan tinta doa-doa dariku. Ku doakan agar Abe Lan dan Abe me di beri peluang oleh Allah s.w.t untuk mengerjakan ibadat umrah ataupun ibadat haji nanti.Amenn.


Kepada sahabat-sahabat yang bakal bersama denganku untuk menjalankan ibadah umrah kali ini, iaitu Akh Lutfi, Akh Solihin dan Akh Faisal P.Puteh kuharapkan kita semua sentiasa memperbanyak doa kepada Allah s.w.t agar dipermudahkan segala urusan kita dan minta dijauhkan dari segala musibah yang tidak diingini. Harap juga, kesihatan sentiasa di jaga walaupun masih tidak ada orang jaga lagi. Perbanyakkanlah doa kerana doa itu senjata bagi orang-orang mukmin. Dengan doa, semua perkara akan berubah..IsyaAllah.



No comments: